I Fittjapaviljongen omvärderade deltagande arkitekter och konstnärer kvalitéer i det svenska byggandet under 1960- och 1970-talen. Under de senaste åren har olika konstproduktioner, projekt, platsspecifikasamarbeten och undersökningar genomförts i Fittja. Flera av dem fick permanenta lösningar i Fittja och invigdes under Nya biennalen.
Som en bild över hur en institution kan formas genom oväntade möten och oförutsägbarhet lånade Fittjapaviljongen den japanske filosofen, forskaren och jordbrukaren Masanobu Fukuokas idé kring ”seedballs”. Fukuoka hävdade att ”all mänsklig kunskap är värdelös”, och en av hans radikala idéer för ett naturligt odlande resulterade i användandet av lerbollar fyllda med mängder av olika sorters frön vilka spreds ut på måfå. Tanken var att genom en kombination av det oplanerade och genom mångfalden av frön, skapa grönskande oaser. I Fittjapaviljonen är det framförallt slumpens potential och tyst kunskap som står i fokus. Man genomförde oväntade samarbeten där konstnärer, arkitekter och musiker tillsammans undersökte vad konst kan betyda i mötena med publiker, platser och sammanhang.
Botkyrka konsthalls presentation av Fittjapaviljongen i Venedig, var ett steg i lanseringen av den Nya biennalen för konst och arkitektur i Botkyrka.
Fittjapaviljongen utnämndes av magasinet Domus till en av de bästa utställningarna under Arkitekturbiennalen i Venedig. Läs artikeln här.
Medverkande konstnärer och arkitekter: Johanna Billing (Sverige), DK-CM (Storbritannien), Derek Gripper (Sydafrika) + Lindy Roy (Sydafrika/USA), Mako Ishizuka (Japan), Junior Residence (Sverige), Kultivator (Sverige) + Stu Wright (Sydafrika), Tor Lindstrand + studenter från KTH Arkitekturskolan (Sverige) , Elena Mazzi (Italien), Lorenzo Nassimbeni (Sydafrika), OPENrestaurant (USA) + Ayhan Aydin (Sverige), Jelena Rundqvist + Aron Kullander Östlind (Sverige), Pia Sandström (Sverige), Spridd (Sverige), James Webb (Sydafrika), Karl-Jonas Winqvist (Sverige).
Samarbeten: Nordiska paviljongen genom Arkitektur- och Designcentrum, Paolo Rosso (Microclima), Martin Rørtoft (Second Eyes), KTH – Arkitekturskolan, Serra dei Giardini och Istituto Nautico Cini-Venier, och med stöd från Iaspis, Elise Jaffe + Jeffrey Brown, Botkyrkabyggen, Kulturrådet, Kulturbryggan och Holosonics.